RU/ CN/ JP/ ID
Collectie 2

Rusland/ China/ Japan/ Indonesie
Rusland
Russisch aardewerk heeft een rijke en fascinerende geschiedenis. De Russische tsaren, met name Catharina de Grote, waren grote bewonderaars van Europees porselein, zoals dat van Meissen in Duitsland. Catharina de Grote gaf opdracht om in Rusland vergelijkbaar hoogwaardig porselein te produceren, wat leidde tot de oprichting van verschillende belangrijke porseleinfabrieken. De Russische porseleinindustrie werd oorspronkelijk sterk beïnvloed door Europese stijlen en technieken, vooral die uit Duitsland en Frankrijk. De tsaren en de adel verzamelden vaak Europees porselein, wat de Russische fabrikanten inspireerde om vergelijkbare kwaliteit en artistieke waarde te bereiken.
Wat grote merken zijn: Lomonosov Porcelain Factory (Imperial Porcelain Factory); Dmitrov State Porcelain Factory (oorspronkelijk Gardner Porcelain Factory, opgericht in 1766 door de Engelse ondernemer Francis Gardner); Kuznetsov Porcelain Factory; Dulyovo Porcelain Works en belangrijk voor mijn spaarvarken verzameling: Gzhel Porcelain Factory en Konakovo Faience Factory.

Gzhel Porcelain factory. Links van na 1991, rechts uit de CCCP tijd. Typisch voor Gzhel is de blauw-witte roos.

KONOKOVO Faience. Op basis van de oorspronkelijke mal uit de USSR tijd (gebruikt van 1962-1974). Lengte 20,5 cm.
Fraai gevormd spaarvarken uit de Gzhel regio. Of de Gzhel roos handgeschilderd is of een transfer is moeilijk te onderscheiden. Lengte 23,5 cm. Geen Gzhel merk. Wel een promotie/ reclame transfer van "KOM". Tot heden (08-2025) is niet duidelijk waar KOM voor staat. Zelfs de chatbots komen er niet uit.

China
China, het land van eeuwenoude tradities en innovaties, is de bakermat van het porselein. Al tijdens de Tang-dynastie (618-907) perfectioneerden Chinese ambachtslieden deze delicate kunstvorm, maar het werken met klei gaat nog veel verder terug. Sinds de neolithische periode, zo'n 20.000 jaar geleden, vervaardigen ze in China al aardewerk, getuige de indrukwekkende archeologische vondsten. In de 17e eeuw begon de handelsbetrekking tussen China en Europa te floreren, met name via de Nederlandse Oost-Indische Compagnie. Portugese schepen, bekend als "Kraaken of Caraques", vervoerden kostbaarheden zoals zijde, specerijen en vooral porselein. Kraakporselein dankt zijn naam aan deze schepen en diende vaak als ballast tijdens de lange zeereizen. Dit porselein, met zijn kenmerkende blauwe decoraties op een witte ondergrond, veroverde de harten van Europeanen en werd een symbool van status en verfijning.
"Chine de Commande" was een speciaal soort porselein dat op bestelling voor de Europese markt werd gemaakt. Rijke kooplieden en aristocraten lieten unieke stukken vervaardigen met persoonlijke motieven, familiewapens en Europese scènes. Deze bijzondere uitwisseling van culturen leidde tot opmerkelijke kunstwerken die zowel oosterse als westerse invloeden in zich droegen.
Hoewel het Nederlandse Delfts Blauw duidelijk geïnspireerd is door het Chinese blauwwitte porselein, is het geen Chinese vinding. Nederlandse ambachtslieden ontwikkelden hun eigen technieken en stijlen, waardoor een uniek en herkenbaar product ontstond dat tot op de dag van vandaag geliefd is. Het Chinese aardewerk en porselein zijn meer dan alleen gebruiksvoorwerpen; ze vertellen verhalen over culturele uitwisselingen, handelsroutes en de evolutie van menselijk vakmanschap. Elke keramiek spaarvarken draagt een stukje van deze rijke geschiedenis in zich. Het is een tastbare herinnering aan een beschaving die eeuwenlang streefde naar perfectie in kunst en ambacht.
Wat betreft keramiek spaarpotten, introduceerden Chinese pottenbakkers tijdens de Ming-dynastie (1368-1644) de eerste exemplaren. Vaak vormgegeven als dieren, en in het bijzonder varkens, stonden ze symbool voor welvaart, geluk en overvloed. Deze spaarvarkens waren niet alleen functioneel, maar ook artistiek vormgegeven met oog voor detail en symboliek. In mijn spaarvarken collectie zitten exemplaren uit de jaren 1948-1955 en recente uit 2002 en 2006. Geen van alle met merk, de oudste wel met een herkomstplakkertje.

Mijn oudste Chinese spaarvarkens zijn van 1948-1955 gemaakt in The People’s Republic of China. Ze lijken een beetje kinderlijk en mogelijk waren ze ook uitsluitend bedoeld voor kinderen. Lengte 17,5 cm.

In 2004 voor mij gekocht in Chengdu (hoofdstad van Sichuan, China). Lengte 13 en 10,5 cm. Het rechter spaarvarken heeft een medaillon met het symbool zegeningen, gelukwensen (blessings).

De Friese traditie van geboorte spaarvarkens kent men in China ook. Ik kocht er eentje die vrij recent is, in de jaren 1980 in Peking of Shanghai gekocht. Ik kocht hem zelf in 2020 van een Franse relatie. De bladeren op dit spaarvarkentje zullen ongetwijfeld van de lotus zijn. En de baby is, geheel in de Chinese traditie, een jongetje……


Japan
Waar “we’ Japan van kennen zijn keramiek (zoals het Imari porselein) , textiel, lakwerk, zwaarden en poppen, de theeceremonie, ikebana, vechtsporten, kalligrafie, origami, geisha en spelletjes (als bv.. Nintendo). Maar hebben ze ook wat met varkens en spaarvarkens? Zeker, om te beginnen de varkens: de meest populaire vleessoort in Japan is verrassend genoeg varken. Het vindt meer afzet dan rund en kip gecombineerd. Die traditie stamt nog uit de tijd dat Japan een arm en agrarisch land was. Samoerai noemden varkens wandelende groente. Volgens de overleving dankten zij hun legendarische kracht en stamina aan hun dieet met een ruim aandeel voor varkensvlees. Uiteraard perfectioneerde Japan ook het fokken van varkens. De meest geprezen soort is kurobuta. Dit zwarte varken uit Kagoshima is niet van oorsprong Japans. Het is een rechtstreekse afstammelingen van het oud-Engelse black Berkshire ras.
Al jaren weet ik dat ze ook spaarvarkens maken en vooral exporteren. Als er “Foreign” onder staat zijn ze als kant en klaar product geëxporteerd, staat er “import” onder dan is het een halfproduct (nog niet af) dat in het land dat ze besteld heeft wordt afgemaakt. Waar ik bij andere spaarvarkens vaak de provenance kan herleiden heb ik bij de Japanse spaarvarkens geen enkel aanknopingspunt. Zelfs niet van de periode waaruit ze stammen, op een enkeling na. Ze zijn zowel kitscherig als fraai en bijna alle van porselein!
Merkwaardig genoeg komen de meeste Japanse spaarvarkens in mijn verzameling uit Zweden. Ze komen van collega verzamelaars die vaak op 'Loppis - Antikmarknader' in Zweden kwamen of via veilingsite Tradera.
Merkwaardig genoeg komen de meeste Japanse spaarvarkens in mijn verzameling uit Zweden. Ze komen van collega verzamelaars die vaak op 'Loppis - Antikmarknader' in Zweden kwamen of via veilingsite Tradera.


Indonesië
Nabij Trowulan op Oost Java is een groot complex opgegraven van het Majapahit Koninkrijk uit de 14e en 15e eeuw. Waar grote aantallen terracotta figuren, waaronder spaarvarkens, zijn gevonden. De Majapahit spaarvarkens waren er om munten in te bewaren. Tot ca. 1350 was er de Majapahit munt van goud, later bronzen Chinese munten (heel plat met vierkante gaten) die ter plekke in flinke aantallen zijn gevonden. 5 van de getoonde spaarvarkens uit mijn collectie zijn echt Majapahit. Of ze origineel zijn daar heb ik m’n twijfels over, namaak zou kunnen. Op Bali maken pottenbakkers heden ten dage terracotta spaarvarkens die qua vorm en grootte wat afwijken van de Javaanse, maar mogelijk daarop wel geïnspireerd zijn. Ik heb er 2 in mijn collectie.
De celengan waren praktische spaarobjecten voor Chinese koperen munten, symbolische voorwerpen (vruchtbaarheid/welvaart), soms rammelaars/speelgoed voor kinderen, het was geen effectief tribute-systeem voor de koning (sparen voor de koning was er niet bij!). Ook niet voor offererandes. Het grote aantal (ook in scherven) gevonden spaarvarkens bij Trowulan wijst op wijdverspreid gebruik, niet op een exclusieve elite-functie.
De celengan waren praktische spaarobjecten voor Chinese koperen munten, symbolische voorwerpen (vruchtbaarheid/welvaart), soms rammelaars/speelgoed voor kinderen, het was geen effectief tribute-systeem voor de koning (sparen voor de koning was er niet bij!). Ook niet voor offererandes. Het grote aantal (ook in scherven) gevonden spaarvarkens bij Trowulan wijst op wijdverspreid gebruik, niet op een exclusieve elite-functie.
Varkens (spaarvarkens) in Indonesië? Dat moet ik even uitleggen. Het Majapahit Koninkrijk was een hindoe-boeddhistisch rijk van ca. 1293 tot ca. 1530, met als centrum Oost-Java, in het huidige Indonesië. Vanaf de 13e eeuw verspreid de Islam zich heel langzaam over Indonesië. Aangenomen wordt dat met het einde van het Majapahit Rijk en met de definitieve vernietiging van de hoofdstad in 1527 de productie van terracotta werd gestopt. Immers de sultanaten werden nu geregeerd door islamitische heersers, en er was als gevolg van de islamitische 'beeldvijandigheid' niet langer behoefte aan terracotta figuren, laat staan spaarvarkens. Er is in die tijd veel stukgeslagen, geen wonder dat de meeste terracotta beelden en spaarvarkens die we nu nog kunnen zien vaak kapot zijn. Maar er is ook veel begraven op plekken waar later rijst of tabak werd verbouwd. En daar in de 20e/21e eeuw weer werd gevonden. Wat er over is van de Majapihit cultuur is gelukkig als erfgoed erkend en nu te zien in (en nabij) het Trowulan Museum en bijvoorbeeld het Asmolean Museum in Oxford, Engeland.
