Reclame - Ouderwetse spaarvarkens

Ga naar de inhoud

Reclame

Collectie 1 > Bijzondere spaarvarkens
banner Reclame
Reclame
Als je met een spaarvarken reclame wilt maken moet je er wel wat ‘mee hebben’. Iets met sparen en zuinigheid kan ook helpen. Of soliditeit. Bij een bank kan je je daar wat bij voorstellen, maar bij LPG, autogas? Is inderdaad goedkoop waardoor je geld spaart in je spaarvarken. Albert Heijn? De slogan is ‘Hier kan uw kind bewaren wat AH u helpt besparen’. Beetje belerend, maar dat kon in de jaren 1930. Digital? Geen idee wat de link is, ook niet wat Digital zelf ook al weer is! Philips lampen (ELA roadshow) zijn ook zuiniger als je het spaarvarken daarbij mag geloven. En spaar je met Gazelle fietsen? Mindr footprint dan met de auto zou je nu zeggen. maar wat toen de overweging was? Heel bekend zijn 3 van de spaarvarkens van het Nationaal Spaarfonds. Zij hanteerden de oud Nederlandse spreuk “Die bi mi spaert gheluck vergaert”. Dat kan ik me bij (en in) een spaarvarkens wel goed voorstellen. Afijn: kijk zelf maar.......
Albert Heijn
Bij Albert Heijn kreeg  je vanaf 1933, bij aankoop van minimaal ƒ. 1,50 aan boodschappen, een spaarvarken met de tekst: "Hier kan uw kleine trouw bewaren wat Albert Heijn u helpt besparen".  Als men de week daarop met het spaarvarken naar de winkel kwam, kreeg men er een zilveren kwartje in! Later een waardebon voor een kwartje. Dat was een heel bedrag in die crisistijd! De spaarvarkens zijn vanaf 1933 tot eind 1938 uitgegeven in één kleur: groen. De informatie over het AH spaarvarken komt uit meerdere bronnen: G. Mak uit Zaandam, Internationaal Instituut voor Sociale Geschiedenis, Delpher.nl (kranten) en eigen onderzoek. Scrol overigens eens over de advertenties. En wees net zo verbaasd als ik dat de prijzen van begin 1933 eind 1938 bijna verdubbeld zijn.
Nationaal Spaarfonds
  • Voor de datering van de hier getoonde spaarvarkens van het NV Nationaal Spaarfonds moet je iets weten van de geschiedenis van het bedrijf dat ze vanaf 1932 als promotiemateriaal op de markt bracht. Het begon allemaal met de Amsterdamsche Spaarkas die in 1913 werd opgericht. De Spaarkas had een eigen logo met een groen spaarvarken en voerde het motto DIE BI MI SPAERT, GHELUCK VERGAERT. De eerste advertentie daarmee stond in de Haagsche Courant van 13 december 1915.
  • De Amsterdamsche Spaarkas fuseerde in oktober 1930 met het N.V. Nationaal Spaarfonds, dat ook in 1913 was opgericht. Vanaf 1932 werd het door de Amsterdamsche Spaarkas gevoerde logo met motto door het Nationaal Spaarfonds overgenomen. En vanaf 1935 afficheerde het zich met het embleem “het groene spaarvarken” als “waarborg voor soliditeit”. Daarnaast gaf het vanaf die jaren 1932-35 tot ca. 1990 als promotie spaarvarkens uit. Drie daarvan zijn bij de verzamelaars meer dan bekend. Maar er zijn er nog meer. Daarvan hier een overzicht. Wil je nog meer weten, kijk dan op mijn speciale Spaarfonds site.
  • Het N.V. Nationaal Spaarfonds was vanaf de jaren na 2000 onderdeel van Delta Lloyd Group NV. Dit Spaarfonds was nog steeds actief als spaarkasbedrijf en voerde eigen levensverzekeringsproducten maar gaf geen spaarvarkens meer uit. In 2016 heeft Delta Lloyd besloten om te stoppen met het zelfstandige label Nationaal Spaarfonds. In 2018 is Delta Lloyd samengegaan met Nationale Nederlanden. Een definitief einde van een uniek stukje spaarvarken-geschiedenis.

Terug naar de inhoud